Turen gik fra AGAI bugten, som vi var nået til efter turen tilbage fra Korsika, og nu mod slutmålet denne gang, Port Napoleon, hvor LUNA skal på land og blive vinteren over. Her i oktober måned er det slut på sejlads højsæsonen i Middelhavet. Det betyder at der selfølgelig er meget færre der sejler, der er bedre plads på ankerstederne og havnepladserne er markant billigere. Til gengæld er det jo selvfølgelig efterhånden lidt koldere i vejret, temperaturen både i havet og luften begynder at falde markant i oktober. Det viste sig ved, at vi ikke havde lyst til at være i cockpitet før solopgang og efter solnedgang, ligesom vi ikke havde behov for at sætte soldække over cockpitet, når vi ikke sejlede. Desuden begyndte det at føles som om vi var begyndt at vinterbade – havtemperaturen faldt hastigt fra 26 grader til 24, 22 og 20 grader. Vi begyndte derfor også at overveje IKKE at fortsætte helt til 1. november med sejladsen, men at stoppe tidligere, og så måske bruge de ekstra dage på forskellige jobs på båden.
Vi lå for anker i AGAI bugten i 2 nætter. Vejrudsigten viste stadig at der ville komme hård kuling fra den 4/10 om aftenen, så vi kontaktede diverse havne for at reservere en plads. Der var optaget mange steder, trods lavsæson, men til sidst lykkedes det at få plads i havnen Heraclea, der ligger i CAVALAIRE-SUR-MER. Sejladsen dertil startede om formiddagen i rimelig kraftig vind og der var store bølger. Der var mange regnskyer på himlen og de indhentede også os, så det sidste stykke foregik i regn, lyn og torden med voldsom blæst og rigeligt med bølger. Det har vi pudsigt nok ingen billeder af … der var ligesom ikke rigtig overskud til at dokumentere den del. Vi nåede dog frem og blev der i 3 nætter pga den hårde kuling. Vi registrede ofte 40 knob vind i havnen.
Cavalaire ligger tæt på Saint-Tropez. Den ene dag tog vi bussen til Saint-Tropez og gik rundt i den hyggelige gamle bydel. Vi var oppe i citadellet, hvor der også var en søfartsudstilling. I og omkring havnen lå selvfølgelig mange kæmpe store og flotte både, også kæmpe racer-sejlbåde, da der var regetta i de dage.
Den 7/10 sejlede vi videre til en ankerplads, vi havde udset os – Place de la Badine i Hyères. Det var en dejlig rolig sejlads med solskin og ikke så meget vind, men muligt at sejle det meste af turen for sejl.
Undervejs opdagede vi, at en af vores ekstra dunke med diessel, der står i en kistebænk i cockpitet, var væltet og der var løbet en del diesel ud. Det betød at vi havde et større arbejde med at tømme kistebænken for alt, vaske og sætte alt til tørre, så diesellugten kunne forsvinde. Heldigvis var det en rolig nat, så meget kunne stå ude i cockpit og på dækket (selvfølgelig bundet fast).
Vejrudsigten viste nu, at der ville komme endnu 3 dage med hård kuling fra den 10/10 om aftenen. Så vi besluttede at sejle hurtigst muligt, så vi ville kunne nå Port Napoleon inden da. Så den 8/10 satte vi kursen mod en ankerplads ved Bandol – Baie de Bandol. Det gik derudaf for sejl, 15-20 knob halvvind. Senere forsvandt vinden, men til gengæld var der store bølger, så vi sejlede for motor. På et tidspunkt var der problemer med motoren, den gik op og ned i omdrejninger. Så kørte den OK igen. Men lige ved indsejlingen til bugten var der problemer igen med motoren – ned i omdrejninger, gik i stå – ustabil. Det var temmelig “spændende” om vi kunne komme det sidste stykke ind i bugten med motor… Midt i det hele fik vi besøg af en stor delfin, der legede foran forenden af vores båd.
Det lykkedes at komme ind for motor og få smidt anker i roligt vand.
Leif fik set dieselforsyningen efter. Når motoren er ustabil er der mangel på diesel. Det kan enten være fordi tanken tom, der er luft i slangerne, eller urenheder i filtrene, der stopper for dieselflowet. Leif skiftede filtrene, og det så temmelig urent ud, men mest med små sorte partikler. Alligevel kom mistanken om dieselpest, hvilket ville være lidt af et mareridt. Dieselpest opstår, hvis dieslen står urørt længe (Covid…, 2 års pause) og der danner sig kondensvand. I det vand vil der vokse bakterier, svampe etc., der lever af dieselen, og formerer sig til en slimet masse. Når denne masse kommer i filtrene stopper dieselen med at løbe, og motoren går ud. Netop når man er ude i store bølger er det tidspunkt, hvor man opdager man har et problem. Vandet, og pesten, ligger normalt i bunden af tanken, men bliver virvlet op i bølgerne, og så bliver det suget ind og kommer i filtrene.
Næste dag, den 9/10 fortsatte vi til Les Îles du Frioul, der ligger lige ved Marseille. Der har vi været en del gange før. Vi havde en god sejlads selvom den var i modvind på kryds. Men der var en rimelig vind og ingen bølger af betydning. Ved Les Îles er der gode bugte at ankre i. Ud fra vejrudsigten regnede vi med, at vi skulle ligge på vest siden af øerne. Men da vi kom frem viste det sig at øst siden var bedst. Så vi sejlede ind i samme bugt, som vi har ligget i en del gange før.
Den 10/10 tog vi tidligt af sted for at nå til Port Napoleon inden det ville blæse op for alvor igen.
Det meste af vejen havde vi en god tur for sejl – igen i modvind på kryds. Men det sidste stykke blev vinden noget kraftigere 17-20 knob og der var en del bølger. Det sidste stykke skal man ind i en bugt og gennem en smal kanal. Det skal foregå for motor. Og selvfølgelig begyndte vores motor igen at være ustabil, gå ned i omdrejninger, gå ud, men starte igen. Så det var igen alt for “spændende” om vi ville lykkes at komme det sidste stykke for motor…
Heldigvis lykkedes det, og vi fandt en plads i havnen.
Da vi dagen efter fik tjekket og skiftet filtrene i motoren igen, var det nu helt tydeligt – der er dieselpest … så det bliver et større job at få det udryddet, det skal suges op fra bunden af tanken, og al uren diesel skal smides ud. Og så skal man sikre sig mod at det kommer igen ved at tilsætte alle mulige giftstoffer til dieselen, og midler til at binde vand, så det ikke kan gro op igen. Der er arbejde til et par dage med det (mindst), men godt at vi fandt problemet trods alt. Nu har vi da også haft de udfordringer med motoren vi skal have, først dårlige elektriske forbindelser, et ødelagt startbatteri, og så nu dieselpest. Så den må køre som smurt de næste par år, når den også lige er blevet serviceret med olieskift osv.
Planen er at få LUNA på land før vi rør ved dieseltanken. Derefter har vi en række andre ting fra vores TO DO liste. Så vi bliver her et stykke tid. Planen er stadig at være hjemme i DK omkring 1. november. Mere om det senere …