Vi er nu nået fra Grenada til Martinique, hvor vi ligger for anker i en dejlig bugt ved byen Sainte-Anne. Det er tæt på Le Marin, der både har en marina og masser af marine butikker.
Vi forlod Grenada Marine d. 23/11 og sejlede til Tyrrel Bay på øen Carriacou (ca. 34 sømil, ca. 6 timer).
Den første sejlads, efter LUNA havde været på land i 8 mdr, blev noget af en prøvesejlads. En stor del af turen var der modvind, som blev krydret med 4-5 kraftige squalls (kraftig regn og blæst). Og vores autopilot valgte at opgive ævred med fejlmeddelelsen: “no rudder response”. Så det blev håndstyring det meste af vejen. Desuden lugtede der af diesel fra inspektionslugerne i dieseltanken. Så der var lidt at se til, da vi lå for anker i Tyrrel Bay.
Det viste sig, at Leif havde været lidt fedtet med tætningsmaterialet, da han udstyrede inspektionslugerne til dieseltanken med gummikork. Så Leif måtte på den igen med at tætne lugerne. Det er nu senere testet i høj søgang flere gange, og er tætte!
Problemet med autopiloten viste sig at skyldes et problem med motordrevet til autopiloten. Det er en motor fra 2001. Den blev ikke skiftet, da vi skiftede selve autopilotens styreelektronik for et par år siden.
Leif brugte så ca 1 dag på at få motoren adskilt fra rorene, autopiloten og båden samt at få den ud af teknikrummet og ud i det fri. Det lykkedes kun delvist at få skilt den ad, for at komme ind til de mekaniske dele, der er i udu. Men det tyder på et alvorligere problem, og dermed nok en udskiftning.
Så nu udestår at finde ud af om det er muligt at få eventuelle reservedele til den gamle motor, eller om vi skal købe en ny motor af samme slags (nu om dage blot et andet mærke) eller om vi skal købe en hel ny type motordrev til autopilot.
I Tyrrel Bay tjekkede vi ud af Grenada.
.
Sejladserne herefter har derfor været med håndstyring hele vejen.
De næste to sejladser var også i kendt område, idet vi sejlede meget rundt i St.Vincent og Grenadinerne (SVG) i foråret.
Først sejlede vi til Union Island, hvor vi kastede anker ved Frigate Island og gik af naturstien ind til byen Clifton, hvor vi kunne tjekke ind i SVG.
Det var et dejligt gensyn.
Herefter videre til Admiralty Bay på øen Bequia. Også et godt gensyn. Vi så både fregatfugle, suler og skildpadder i bugten.
Der gik lige en dags tid med at løse et problem med at strømmen gik et par gange. Det viste sig, at switcen til forbrugsbatterierne var noget irrede og trængte til at blive renset. Det hjalp efter rensning.
Vi gik en tur, vi ikke har prøvet før, op mod det højeste punkt på Bequia. Den sidste del var meget stejl. Det så ud til at ville blive regnvejr – det var vi ikke udstyret til at klare – stien ville blive en mudderpøl med fossende vand. Så vi gav op, vi kom ikke helt op til toppen, så den allersmukkeste udsigt fik vi ikke at se. (Og det blev regn).
Fra Bequia sejlede vi nordpå til det nordligste sted på St.Vincent, hvor man kan tjekke ud af SVG. Den tur havde vi ikke prøvet før. Vi smed anker i Chateaubelair og tog hurtigt derefter gummibåden ind til Told & Immigration. Der var ikke nogen, da vi kom. Men de to mand dukkede hurtigt op. De havde set, vi var sejlet ind i bugten. Det er langt ude på landet og de lokale ville meget gerne snakke med os – de fleste havde spottet, at vi netop var kommet sejlende ind i bugten.
Næste dag, d. 3/12, havde vi besluttet at vi ville tage en hård, lang tur fra det nordlige St.Vincent, forbi St.Lucia og til den sydlige del af Martinique, i delvist modvind. Vi havde besluttet at springe St. Lucia over, for at undgå at skulle bruge 1-2 dage på at tjekke ind og ud. Desuden har St. Lucia stadig et noget dårligt ry blandt sejlere, idet der de sidste ca. 3 år har været en del tyverier, røverier og væbnede overgreb på sejlbåde.
Vi sejlede afsted kl. 3:30 om morgenen, der var halvmåne, så der var lidt lys. Vi nåede frem til Saint-Anne på Martinique ca. 16:30. 13 timer med håndstyring er laaang tid i en urolig båd i modvind. Leif tog langt den største tørn – men synes heller ikke det var sjovt til sidst.
Vi har nu ligget ved Sainte-Anne nogle dage. Det er en lille hyggelig by. Vi har sundet os lidt over den sidste lange sejltur og gjort klar til at vi får besøg af Tine og Fred (datter og svigersøn), der kommer d. 8/12. De bliver her til den 28/12. Vi har provianteret, vasket tøj og besøgt en del marine butikker i Le Marin. Desuden har vi hentet vores nye Watt & Sea hydrogenerator, der skal installeres, når Fred er her. Den virker ved at man stikker en arm med en skrue ned i vandet, og så producerer den strøm, når skruen drejer. Det er specielt når vi sejer i flere dage i træk (og med autopilot…) at det kniber med strøm nok fra vindmølle og solceller, så den vil gøre god gavn på længere stræk.
Vi bestilte den for flere måneder siden til afhentning her i starten af december. Den lå klar i butikken.
De første dage Tine og Fred er her, skal Fred og Leif installere vores nye hydrogenerator og forhåbentlig finder de også ud af hvilket autopilot drev, vi skal købe/bestille/reparere…
Efter arbejdsdagene ser vi frem til nogle uger på Martinique, Dominica og Guadeloupe.