Vi blev ialt 10 dage i Las Palmas. Vi lejede bil nogle dage og fik set en del af den nordlige og midterste del af Gran Canaria. Den 20.9. sejlede vi ned langs østsiden af Gran Canaria, rundede sydspidsen. Undervejs har vi ledt efter nogle gode ankersteder, hvor man kan ligge beskyttet for bølger. Nu er vi i Puerto Mogan på vestsiden.
GRAN CANARIA
På vores bilture til det nordlige og midterste af øen har vi oplevet mange hyggelige byer, flotte bjerge og utrolig gode veje – asfalteringen her slår asfalteringen i DK med mange længder.
Her kommer lidt indtryk fra turen til “midten” af Gran Canaria:
HVAD GÅR TIDEN MED PÅ EN BÅD?
En meget væsentlig daglig aktivitet er at tjekke vejrudsigter (især via PredictWind), lede efter ankerpladser, der passer til vejrudsigterne (især via en app = Navily). Alternativt at finde havne, der kan bruges, når ankerpladserne “svigter” (via Navily, noonsite + de officielle pilot guides over havne). Hjemmefra har vi fundet nogle muligheder på de forskellige øer, og printet det ud. Dem tager vi udgangspunkt i og supplerer med online søgninger. Men det er godt at have noget på papir, for vi har jo ikke altid internet adgang.
Og så må vi bare konstatere at det er rigtigt, at al ting tager sin tid – dvs længere tid – når man er på en båd. Ved ankomst til en ny havn, skal vi sætte ca. 1 time af til at besøge havnekontor og få orden på papirer. Efter en sejlads trænger båden kraftigt til at blive vasket/skyllet i ferskvand – væk med alt det fedtede salt og skidt fra diverse mooring lines, der normalt ligger på bunden af en havn og så bliver hevet op og brugt til at fastgøre båden ved kaj. I en havn bruger vi selvfølgelig havnens toilet og badefaciliteter. Det er lige som på en campingplads – der går lidt tid med at gå frem og tilbage. Når vi kommer til et nyt sted, skal vi ofte orientere os om hvor det er muligt at købe ind. Der er ofte et stykke vej enten på gåben eller cykel. Hvis vi ligger for anker, skal gummibåden gøres klar og sejles ind til kysten – derefter gåben. Så er der selvfølgelig almindelig rengøring og madlavning – lige som derhjemme. Der er bare lidt længere til stedet, hvor man kommer af med sit affald. Vi har ikke vaskemaskine. Så når det er tid til tøjvask gælder det om at finde et vaskeri. Desuden er der almindelig vedligehold af båden. Der er hele tiden noget der enten går i stykker eller trænger til at blive forbedret. Der er nok noget mere vedligehold på en båd end ved et gammelt hus. Det er meget almindeligt at snakke med andre sejlere over en kop kaffe eller en øl.
Vi har lagt mærke til, at vi nu opfatter vores tid på båden som det “normale” og at vi “skal hjem på ferie”, når vi tager tilbage til DK.
Samtidig omtaler vi nogle af bådens “faciliteter” med ord “derhjemmefra” – fx “Amagerhylden” i salonen, cockpitet omtaler vi som “altanen” og lign.
VI BRUGTE 1 HEL DAG PÅ AT HENTE EN PAKKE
Nogle gange har vi fornemmelsen af, at vi passer ind i omtalen af de pensionister, der kun kan have 1 aftale om dagen… Vi brugte fx en hel dag på at hente en pakke…
Det kræver nok lidt forklaring. Det udspringer selvfølgelig fra motoren… På Madeira besluttede vi, at vi ville købe en ny varmeveksler. Vi bestilte den hos et italiensk firma, der lovede 10-12 dages leveringstid. Da det er meget normalt i disse tider, at leveringstiderne er en del længere end det lovede, så arrangerede vi at få pakken leveret på Tenerife i Marina Santa Cruz, hvor LUNA skal ligge i ca 2 mdr fra 1.okt-1.dec. Det var OK med Marina Santa Cruz, de ville godt tage imod pakken, hvis blot alle udgifter var betalt. Helt fint. Inden afgang fra Madeira fik vi betalt det italienske firma for varmeveksleren + EU-moms. Så vi troede at alt var OK inden vi sejlede afsted (hvor vi forventede at være 5-6 dage uden internet). Pakken skulle leveres med DHL. Mens vi var i Las Palmas kom der en besked fra DHL, at pakken blev toldbehandlet i Las Palmas. Vi forsøgte at få lov til at hente pakken i Las Palmas, når nu både pakken og vi var der. Intet svar fra DHL. Et par dage senere fik vi en opringning fra et DHL bud på en meget dårlig telefon forbindelse. Vi forstod på ham, at han ikke kunne aflevere pakken, fordi der ikke var betalt tax. Efter en del forsøg på at kommunikere lagde DHL buddet røret på. Over 2 dage ringede vi 3 gange til DHL for at forsøge at finde ud af, hvordan vi kunne få vores pakke. De to første DHL personer sagde begge at pakken var på Tenerife og der skulle betales en skat mere. De kunne ikke lige sige, HVOR på Tenerife pakken var, men lovede at finde ud af det og ringe eller maile tilbage til os. Det gjorde de så ikke. Når vi googlede DHL på Tenerife kunne vi finde mindst 3 steder… Ved tredie opringning fik vi fat i en person, der lød rimelig overbevist om at pakken var på DHLs Express kontor i Santa Cruz på Tenerife. Hvor længe pakken ville være der, var hun ikke sikker på, men vi nåede frem til, at hun ville skrive på “sagen” at pakken skulle blive liggende i en uge.
Da vind og vejr kan drille, og vi ikke var 100% sikre på hvilken adresse på Tenerife pakken befandt sig, besluttede vi at det ville være mest sikkert at tage en færge fra Las Palmas til Santa Cruz. Det ville gå hurtigst og vi ville evt kunne tage en taxi eller leje en bil, hvis vi skulle rundt til andre steder på Tenerife for at finde vores pakke.
Så det var baggrunden for at vi brugte 1 dag på at hente en pakke:
Op kl. 6, gåtur til bus der kørte kl. 7:30. Færge 8:30-10:20. Taxi til DHL Express i Santa Cruz – ca 7km. Der var vores pakke heldigvis og vi kunne få lov at betale “De Kanariske Øer”s ekstra moms samt administrations gebyr. Så skulle vi transportere pakken, der på papirerne vejede 4 kg – men viste sig i virkeligheden at veje 15,5 kg – tilbage til båden. Det betød at vi var hjemme på LUNA igen ca. kl. 20.
SEJLADS RUNDT OM GRAN CANARIA
Vejrudsigterne omkring d. 20.9. viste at det ville være fint at sejle fra Las Palmas, ned langs østsiden, rundt om sydspidsen og et lille stykke op af vestsiden. Herfra tydede vinden på, at den ville være gunstig for at krydse over til Tenerife.
Når man sejler ved De Kanariske Øer skal man være særlig opmærksom på, at der er stærk vind i accellerations zoner mellem øerne. Det vil sige, at der ofte er svag vind inde ved kysten, som hurtigt skifter til meget stærk vind mellem øerne. Den stærke vind kommer som oftest fra N eller NØ. Vi vil gerne ligge for anker. Her er udfordringen at finde en bugt, hvor man kan ligge i ro for bølger. Vi har læst flere sejlere, der skriver at der ikke er så mange muligheder her i området. Og vi må give dem ret – det er svært at finde en beskyttet bugt, ihvertfald med de vinde og især bølger, vi har oplevet på nuværende tidspunkt.
Første stop ved en ankerplads på østsiden var d. 20.9. ved Bahia De Formas – midt i en kæmpe vindmøllepark. Der var masser af vind og vindsurfere havde en fest inde fra en lille strand. Der var ingen bølger, fordi vi lå beskyttet af en stor mole. Så vi havde en dejlig rolig nat. Vi er ikke enige med dem der siger, at det larmer at bo ved siden af vindmøller. Vi overnattede tæt på flere hundrede vindmøller og det gav ikke støj. Næste dag sejlede vi videre til ankerpladsen La Cementera. På vejen kom vi forbi andre muligheder, men bølgerne gjorde at de ikke var gode. Undervejs blev vi underholdt af 2-3 delfiner, der legede ved forenden af båden. Vi satsede på La Cementera der ligger lige rundt om sydspidsen på vestsiden af øen. Der var en del bølger da vi ankom. Men vi valgte at stole på vejrudsigten, der sagde at bølgerne ville blive mindre om natten. Så vi tog gummibåden ind til land om eftermiddagen og gik en tur i byen. Vi besluttede også at spise aftensmad på en restaurant på stranden – dejlig blæksprutte. Så slap vi for bølgerne imens. Vejrudsigten holdt – det blev mere roligt om natten – men bølgerne startede som lovet igen om morgenen. Så efter en nat sejlede vi videre op ad vestkysten til Puerto de Mogan, hvor vi er nu.
Som vejrudsigten ser ud nu, tyder det på, at det vil være godt at sejle over til Tenerife mandag d. 26.9. Så det er plan A på nuværende tidspunkt.